7 lutego zostały ogłoszone nominacje do Polskich Nagród Filmowych ORŁY 2018, dorocznych nagród Polskiej Akademii Filmowej, określanych przez media mianem „polskich Oscarów”.
W tym roku Orły obchodzą okrągłą, dwudziestą rocznicę powstania. Stworzone w 1999 roku przez Dariusza Jabłońskiego, reżysera, producenta filmowego i wieloletniego Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej, przez 20 lat swojej historii stały się jednymi z najbardziej prestiżowych i pożądanych nagród na polskim rynku filmowym, trafiając rokrocznie w ręce najlepszych polskich filmowców.
Polskie Nagrody Filmowe są przyznawane za najwyższe osiągnięcia w 19 kategoriach. Do tegorocznych Polskich Nagród Filmowych kandydowało 61 filmów, w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny członkowie Akademii wybierali spośród 48 produkcji, a w kategorii Najlepszy Serial Fabularny spośród 10 tytułów.
Ceremonia Orłów została zaplanowana na 26 marca 2018 roku i będzie transmitowana przez Canal+.
Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej Nominacje do Polskich Nagród Filmowych Orły 2018 otrzymali:
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
– „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, reż. Perfetti Sconosciuti, Paolo Genovese, Włochy
– „The Square”, reż. Ruben Ostlund, Szwecja/Niemcy/Francja/Dania
– „Toni Erdmann”, reż. Maren Ade, Niemcy/Austria/Szwajcaria/Rumunia/Francja
NAJLEPSZY MONTAŻ
– Piotr Stasik, Dorota Wardęszkiewicz, Tomasz Wolski, „21 x Nowy Jork”
– Leszek Starzyński, „Cicha noc”
– Jarosław Barzan, „Najlepszy”
– Grażyna Gradoń, „Powidoki”
– Dorota Kobiela, Justyna Wierszyńska, „Twój Vincent”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
– Cristobal Pidre, Florence Scholtes, Małgorzata Zacharska, „Maria Skłodowska-Curie”
– Katarzyna Lewińska, „Powidoki”
– Ewa Gronowska, „Sztuka Kochania”
NAJLEPSZY DŹWIĘK
– Jerzy Murawski, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Cicha Noc”
– Radosław Ochnio, „Królewicz Olch”
– Tomasz Dukszta, „Najlepszy”
– Andrzej Lewandowski, Mattias Eklund, „Pokot”
– Maria Chilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Powidoki”
– Marek Wronko, „Volta”
ODKRYCIE ROKU
– Piotr Domalewski za najlepszą reżyserię filmu „Cicha noc”
– Bronisława Zamachowska za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie „Powidoki”
– Dorota Kobiela i Hugh Welchman za najlepszą reżyserię filmu „Twój Vincent”
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
– „Belfer”, sezon 2, reż. Krzysztof Łukaszewicz, Maciej Bochniak
– „Diagnoza”, reż. Ksawery Żuławski, Łukasz Palkowski, Michał Otłowski
– „Wataha”, sezon 2, reż. Kasia Adamik, Jan P. Matuszyński
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
– „21 x Nowy Jork”, reż. Piotr Stasik
– „Beksińscy. Album wideofoniczny”, reż. Marcin Borchardt
– „Młynarski. Piosenka finałowa”, reż. Alicja Albrecht
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
– Karolina Gruszka, „Ach śpij kochanie”
– Agnieszka Suchora, „Cicha Noc”
– Bronisława Zamachowska, „Powidoki”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
– Akadiusz Jakubik, „Cicha noc”
– Tomasz Ziętek, „Cicha noc”
– Arkadiusz Jakubik, „Najlepszy”
NAJLEPSZA MUZYKA
– Sandro di Stefano, „Człowiek z magicznym pudełkiem”
– Ishai Adar, „Droga Aszera”
– Łukasz Targosz, „Magiczna zima muminków”
– Bruno Coulais, „Maria Skłodowska-Curie”
– Radzimir Dębski, „Sztuka Kochania”
– Clint Mansell, „Twój Vincent”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
– Wojciech Żogała, „Człowiek z magicznym pudełkiem”
– Marek Warszewski, „Powidoki”
– Wojciech Żogała, „Sztuka kochania”
– Matthew Button, Piotr Dominiak, „Twój Vincent”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
– Karolina Gruszka, „Maria Skłodowska-Curie”
– Agnieszka Mandat, „Pokot”
– Magdalena Boczarska, „Sztuka Kochania”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
– Dawid Ogrodnik, „Cicha noc”
– Jakub Gierszał, „Najlepszy”
– Bogusław Linda, „Powidoki”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
– Piotr Stasik, „21x Nowy Jork”
– Piotr Sobociński jr, „Cicha noc”
– Michał Englert, „Maria Skłodowska – Curie”
– Jolanta Dylewska, Rafał Paradowski, „Pokot”
– Paweł Edelman, „Powidoki”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
– Piotr Domalewski, „Cicha noc”
– Olga Tokarczuk, Agnieszka Holland, „Pokot”
– Krzysztof Rak, „Sztuka kochania”
NAJLEPSZA REŻYSERIA
– Piotr Domalewski, „Cicha noc”
– Anna Jadowska, „Dzikie róże”
– Agnieszka Holland i Kasia Adamik, „Pokot”
NAJLEPSZY FILM
– „Cicha noc”, reż. Piotr Domalewski
– „Pokot”, reż. Agnieszka Holland i Kasia Adamik
– „Twój Vincent”, reż. Dorota Kobiela i Hugh Welchman